7.25.2011

Rabarber Cupcakes


Noget jeg især elsker at gøre når jeg har ferie eller tid, er at bage. Idag lavede jeg disse fine rabarber cupcakes. De smager virkelig godt, også er de så yndige at kigge på. Selve kagen er blød og svampet, hvliket jeg virkelig godt kan lide!
Jeg brugte denne opskrift:

Råsyltede rabarber:
  • 100 g. skyllede fintskåret rabarber
  • 50 g. flormelis
Dej:
  • 200 g. sukker
  • 200 g. blødgjort smør
  • ½ stk. Polynesisk vanilje stang
  • 6 stk. æg, stuetemperede
  • 150 g. hvedemel
  • 30 g. finthakkede mandler
  •  evt. neutral olie til at smøre formene med!!
  • + de råsyltede rabarber
Iceing:
  • 200 - 250 g. flormelis
  • ½ dl. pasteuriseret æggehvider
  • + rabarber saften fra de råsyltede rabarber


Råsyltede rabarber:

De ordnede rabarber stykker blandes med flormelissen og trækker 1 times tid.

Dej:
 Vaniljestangen flækkes på den lange led og kornene skrabes ud med en lille kniv. Kornene
 mases sammen på bordet med en anelse af sukkeret, således at kornene skilles ad.

Vaniljesukker, sukker og blødgjort smør piskes luftigt med en håndmikser, æggene piskes med et ad gangen.
De råsyltede rabarber passeres gennem en sigte (saften gemmes til Iceingen). 2 spiseskefulde af melet drysses over de drænede rabarberstykker og vendes rundt. De melede rabarber og de finthakkede mandler kommes i dejen. Passér det sidste mel gennem en sigte, ned i dejen. Vend det hele forsigtigt rundt.
 10 - 12 stk. metal (eller alu.) muffins forme smøres jævnt. Ilæg papirs muffins kapsler               heri.Dejen fordeles således af papirs kapslerne er fyldt helt op, men ikke overfyldes…

Iceing:

Bages ved 185 grader til de giver efter ved let tryk - ca. 15 - 18 minutter og afkøles let.
Flormelissen passeres gennem en sigte. Sigtet flormelis og æggehvider piskes luftigt med en håndmikser. Tilsæt slutteligt rabarbersaften. Kom den aldrig i før du er sikker på at den er pisket luftig med æggehviderne. Iceingen fordeles på de afkølede muffins, anvend en sprøjtepose med en stjernetyl. Med en bunsenbrænder "flamberes" det øverste af iceingen en anelse. De færdige muffins må ikke stables.




Jeg synes det er så sjovt, at sådan nogle dejklumper kan blive til nogle flotte og lækre kager! 




13 kommentarer:

  1. MMMh ser godt nok lækkert ud :)

    SvarSlet
  2. Mums... Dem tror jeg at jeg vil bage en af de kommende dage!... fedt at du også har lagt opskriften ud! (;

    http://mylifebyjoz.blogspot.com/

    SvarSlet
  3. De er også meget lækre - og nemme at lave :)
    Er glad for at du vil bruge opskriften, og held & lykke! :)

    SvarSlet
  4. jo tak du!... (; og vi har masser af rabarber i haven, så det er jo bare skøøønnt (;

    SvarSlet
  5. Hvor ser de gode ud!
    - Kan sagtens være de skal afprøves, nu man har ferie :)

    SvarSlet
  6. Så er vi to. Jeg elsker også at bage, især kage :)

    Mvh. Michelle-Marie
    miss-michellemarie.blogspot.com/

    SvarSlet
  7. Det er også super hyggeligt!

    SvarSlet
  8. har du kun puttet mandler ovenpå kagerne?.. (;

    SvarSlet
  9. og bliver der i alt ca. 12?.. (;

    SvarSlet
  10. Nej. Jeg har puttet de 30 g mandler i dejen også drysset noget ekstra ovenpå.
    Der kan godt blive til mere end 12, men jeg fordelte alt dejen i de 12 muffinsforme, så de kunne vokse sig dejligt store :)

    SvarSlet
  11. okay!... lavede dem idag, meeeen.. die er sådan ca. 100 gange flottere! (;

    SvarSlet
  12. Haha, tro mig - der var virkelig også mange af dem der blev knap så flotte så valgte kun de pæneste :)
    Men jeg tror på at øvelse gør mester, så man må jo bare blive ved med at prøve indtil den er der :)

    SvarSlet
  13. ja, det har du vel ret i (;

    SvarSlet