12.03.2011

Smukke Vaniljekranse.






Det skal som sagt ikke være nogen hemmelighed at jeg elsker julen og alt hvad der hører til. I går aftes lavede jeg vaniljekranse sammen med min far. Jeg er helt tosset med at bage, da jeg føler, at det er en af de eneste måder, hvor jeg bare kan slappe helt af.

Jeg tænkte at jeg ville dele opskriften med jer derude, da de smager rigtig skønt!

Vaniljekranse.
(Til 40-50 stk.)

60g smuttede mandler
300g mel
1 knsp. salt
1/2 tsk. hjortetaksalt
1 stang vanilje
150g sukker
225g koldt smør
1 lille økologisk æg, pisket

Hak mandlerne helt fint til mandelmel i en foodprocessor eller minihakker. Bland mandelmel, mel, salt og hjortetaksalt. Skrab kornene ud af vaniljestangen, og bland dem med sukkeret. Bland vaniljesukkeret i melblandingen, og ælt smørret i, enten ved håndkraft eller i foodprocessoren - dejen skal have konsistens som brødkrummer. Saml dejen med det sammenpisket æg (det er ikke sikkert, du skal bruge hele ægget). 
Fyld dejen i en sprøjtepose med en mellemstor tylle. Vi brugte en elektrisk sprøjtepose, og da dejen var hård som beton, blandede vi 3 ekstra æg i, også kunne dejen komme ud gennem tyllen. 
Dejen sprøjtes ud i lange baner og skæres i 11-12 cm lange stykker, og formes som vaniljekranse.
ELLER: Sæt dejen koldt i 30 minutter, og kør den igennem kødhakkerens vaniljekranseplade. Bag kagerne i 7-8 minutter ved 200 grader.

Jeg håber I kan bruge min opskrift til noget. Er der nogle spørgsmål, så spørg endelig! :-)
Julie.

12 kommentarer:

  1. kom lige forbi, rigtig sød blog!

    håber du vil kigge forbi min blog :-)

    http://macylet.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. Hey Julie.
    super fed blog du har!
    Hvilke camera bruger du?
    Hvis du har tid eller lyst, kan du tjekke min blog: http://nikolinekjeldsen.blogspot.com/

    Mange hilsner Nikoline:)

    SvarSlet
  3. Hvordan laver du dine billeder så store?

    Knus

    SvarSlet
  4. Tusind tak for opskriften! Hvor er dine billeder bare fine :-)

    Knus fra Johanne

    SvarSlet
  5. fed, fed,fed,fed,fed blog!
    håber du vil tage et smut forbi min...

    hugs.
    http://karenhalskov.blogspot.com/

    SvarSlet
  6. ... jeg bliver helt lækkersulten og det på trods af, at klokken snart er 23:00, hæhæ! ;-)
    Jeg må vist også hellere komme igang med alt julebageriet! + jeg kan 100% sætte mig ind i det med, at man bare slapper helt af, når man bager.

    Jeg er rigtig vild med din blog! Det er så dejligt med alle de fine billeder. :-)
    Ville du måske også tage et smut forbi min blog og eventuelt følge? Det ville virkelig 'make my day'! :-)
    http://swagswaag.blogspot.com/

    Knus Lulu

    SvarSlet
  7. Din blog er for fed. Den får sin helt egen lille plads, i baghovedet af en, fordi den er så fangende! Jeg har fuldt dig i et stykke tid, og dine billeder har ikke skuffet én eneste gang!

    Cecilieandersen.blogspot.com

    SvarSlet
  8. Hvor ser de bare lækre ud! Dem må jeg helt sikkert lave en dag!

    http://lifeofleonora.blogspot.com/

    SvarSlet
  9. Wow hvor er I bare søde alle sammen! Er glad for at mine billeder har gjort indtryk, og at I vil følge! Tusinde tak! I gør det hele meget sjovere! <3

    Nikoline: Jeg bruger et Canon EOS 550D for det meste! :-)

    The little white one: Jeg ved det faktisk ikke. Jeg bruger den der hedder oprindelig størrelse, også er billederne bare sådan. Ville gerne have dem endnu større, men aner ikke hvordan man gør? :)

    Endnu engang tak til jer alle sammen!!

    xxxx,
    Julie.

    SvarSlet
  10. Wauw, hvor ser det bare sødt og hyggeligt ud. Jeg skal helt sikkert lave nogen ;) Gode billeder!

    SvarSlet
  11. Ih hvor ser det bare lækkert og tasty ud :) Flot blog du har!!

    - http://kassandragold.blogspot.com/

    SvarSlet
  12. Mange tak for de søde kommentarer begge to :)
    Er glad for at I vil kommentere på mine billeder :)

    SvarSlet